информационни ресурси за бизнеса
образование |  кариери |  обучение
Infoweek
интервю
В Robopartans учениците се учат да мислят, грешат, създават
От: Виктория Лазова
17:19 29-11-2011
Кирил Митов, училище по роботика „Robopartans“
Разговаряме с Кирил Митов по повод провелото се у нас състезание по роботика FIRST LEGO League, част от международна инициатива.

Г-н Митов, на какво се базира решението да включите България в състезанието по роботика FIRST LEGO League? Защо чак сега се провежда регионален кръг в България? По какво определихте подходящия момент за старт на състезанието у нас?

Включването на България в състезанието бе резултат от доста усилия на мен и на целия ни екип. Преди 2 години, в Германия, имахме възможност да видим какъв е резултатът от състезанието върху ученици и за нас бе изключително мъчно, че едва 5 ученика от България успяваха да се докоснат до тези знания и да получат тази възможност. Подходящият момент дойде след сформиране на Училище по роботика „Robopartans“. За да се организира локален кръг на състезанието, трябва да се регистрират по 10 отбора, а сформирането на тези отбори имахме възможност да достигнем едва тази година благодарение на всички спонсори и партньори.

Колко време отне подготовката на първия за България регионален кръг на състезанието? Разкажете ни повече за него.

Като мащаб в състезанието участват около 80 ученици, ръководени от 19 ментори. Още 20 специалисти участват като жури, съдии и асистенти. Задачите бяха обявени в началото на септември и отборите имаха почти 3 месеца за подготовка. Задачите са едни и същи за всеки отбор в цял свят, решението е различно. Подготовката на кръга е по-трудоемка от много други състезания за ученици. Участниците се подготвят от специалисти в ИТ фирми, а не от преподаватели в училище. Това поставя интересни проблеми, като осигуряването на подходящата логистика, събирането на отборите в извънкласни занимания, когато членовете на отборите са от различни училища, и др.

На какъв принцип се подбират децата за участие в състезанието и на какъв принцип се сформират отборите?

Учениците се избират от менторите. Менторите са специалисти от фирмите. Част от учениците са участвали в занятията по роботика, но друга част не са. Много от тях имат интересни технически познания, но състезанието е отворено за всички. През тази година учениците са основно от попадналите в „полезрението“ на Робопартанс, но целта ни е да достигнем до колкото се може повече ученици.

    

Какъв е интересът, който регистрирахте към този първи за България регионален кръг? С какво обяснявате този интерес? 

Интересът бе ограничен от нас. Състезанието е изключително популярно в цял свят, но е и донякъде скъпо. За да го реализираме в България, имахме нужда от спонсорство, без което състезанието нямаше да се случи. Спонсорството на фирмите се изразява не само във финансово съдействие, но и в също толкова важната подготовка на отборите. Те се подготвят от ментори - част от екипите на фирмите.  В тази връзка не можехме просто да поканим няколко хиляди ученици да участват. Процесът на организиране бе съвместен диалог между нас и спонсорите. След като имахме фирмите и специалистите, които да помагат, достигахме и до децата. 

Само деца от училището по роботика ли могат да участват или състезанието е то отворено за всички желаещи?

В общия случай не. Важното е децата да желаят да участват, а учениците в училище по роботика „Robopartans“ желаят да участват.

Можете ли да кажете нещо за самите състезатели. Доколко мотивирани са те и какво ги мотивира?

Състезателите са поставени в много тежко положение. Като ученици всички състезания, на които са участвали до момента, са доста стандартни – ходят на уроци, получават задачи, състезават се. В общия случай задачите се взимат от някой сборник по математика или физика. Освен това задачите досега винаги са имали едно решение. „Правилното“ решение. Оценяват се така, че ако не са следвали съответните стъпки на решение, не получават точки. В общия случай досега от тях винаги се е искало да следват пътя, предначертан от някой друг. 

На това състезание те нямат „Правилно“ решение. Имат различни решения и сами трябва да сътворят пътя, по който да стигнат до решение. Мотивират се трудно, защото досега не са се сблъсквали с подобен проблем. Може би от тях не се е искало да бъдат толкова самостоятелни.

Какво предстои след регионалното състезание? Участие в последващи кръгове или друго?

След регионалния кръг победителят ще може да участва в един от петте полуфинала в Европа. Ние ще участваме в Гданск, Полша. Ако и там отборът се справи добре, ще може да участва на финалите в Германия на 13 и 14 януари.

Състезанието по роботика у нас ежегодно ли ще се провежда?

Състезанието ще се провежда ежегодно. Надяваме се в следващите месеци и други компании да се включат в инициативата и да успеем да достигнем до повече ученици. Примерът на SAP Labs Bulgaria, Telerik, Datecs е много силен. Вярвам, че и други ще видят смисъла, както и те го видяха.

Каква е идеята зад училището по роботика? Бихте ли разказали по-подробно за него?

Училище по роботика „Robopartans“ има за цел да събуди и затвърди интереса на учениците към физика, информационни и комуникационни технологии, математика и като цяло технически науки. Наша мисия е подобряване на обучението в тези области.

В училището даваме възможност на учениците да мислят, грешат, създават и да бъдат оригинални. Преподавателите организираме демонстрации, работни срещи, курсове и занятия по роботика с ученици от всички училища. С помощта на реални роботи предоставяме един по-практичен поглед към науката. 

Организираме занятията в няколко града в България и постоянно търсим партньори, с които да реализираме занятията и в други градове.

Колко деца посещават заниманията и на какъв принцип се подбират учениците?

За участие в занятията по роботика не са необходими определен набор от знания по математика, по физика или други предмети. Те определено биха помогнали, но целта на училището е да даде възможност на всеки, който има желание, да се докосне до тези знания. Регистрацията става изцяло през нашия сайт. До момента участие в занятията са взели няколкостотин ученици.

Какъв е интересът, които регистрирате към училището? И как смятате да развивате тази инициатива?

Голяма част от учениците и родителите все още не знаят какво е робот, както и за възможностите роботите да се използват за обучение. Наша цел е да популяризираме знанията. Смятаме, че можем да организираме занятията в още градове в България и тъй като дейността ни е изключително интересна, вярвам, че ще можем да я реализираме в други страни.
Присъедини се и сподели: Facebook Twitter RSS Изпрати
Най-нови от интервю
Очаквайте нови устройства с Bay Trail през Q4 на 2013 г.
10:15 14-10-2013
Богдан Джорджеску от Intel пред InfoWeek
Интернет на нещата е голяма възможност за България
11:28 15-04-2013
Бернд Хайнрихс пред InfoWeek
До 92% от всички пробиви са в софтуерните приложения
10:42 18-03-2013
Димитър Цветков и Борис Накев пред InfoWeek
  Най-четено от интервю
10:42 18-03-2013 До 92% от всички пробиви са в софтуерните приложения
11:28 15-04-2013 Интернет на нещата е голяма възможност за България
11:10 29-10-2012 Широколентовият достъп e основен инструмент за развитие
11:49 26-04-2010 Желаем да бъдем доверен съветник на българския бизнес
10:15 14-10-2013 Очаквайте нови устройства с Bay Trail през Q4 на 2013 г.